Lekcje, warsztaty i wykłady
Lekcja historyczna dla uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej
Lekcja ma charakter symulacji obrad Senatu staropolskiego. Uczniowie zapoznają się z najważniejszymi zagadnieniami związanymi z funkcjonowaniem ówczesnego parlamentu, wysłuchują opowieści o życiu i pracy senatorów w XV w. Mają możliwość wcielenia się w role wojewodów, kasztelanów, biskupów. Młodzi „senatorowie” biorą udział w debacie i głosowaniu nad konkretną ustawą.
Wykład „Obowiązki i prawa parlamentarzystów” dla uczniów klas VII i VIII szkoły podstawowej oraz uczniów szkół średnich
Na podstawie Konstytucji RP, ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, regulaminów Senatu i Sejmu w wykładzie przedstawiane są prawa i obowiązki parlamentarzystów, ich działalność w parlamencie i poza nim, np. w okręgu wyborczym.
Wykład „Powstawanie ustawy – proces legislacyjny” dla uczniów szkół średnich, szczególnie dla zainteresowanych problematyką parlamentarną
Wykład w przystępnej formie przybliża proces legislacyjny, począwszy od inicjatywy ustawodawczej i przedłożenia projektu ustawy marszałkowi Sejmu poprzez pracę posłów i senatorów nad ustawą podczas posiedzeń komisji oraz obrad obu Izb parlamentu aż do podpisania ustawy przez prezydenta i ogłoszenia jej w Dzienniku Ustaw. Wyjaśniane są też skomplikowane terminy legislacyjne.
Projekt edukacyjny „Obywatel to Ja – narzędzia do współrządzenia państwem” dla uczniów szkół średnich
Projekt ma za zadanie zainspirować uczestników do pogłębiania wiedzy o prawach obywatelskich umożliwiających czynne uczestniczenie w życiu politycznym naszego kraju. Zachęca i przygotowuje młodych obywateli do korzystania z prawa do petycji – narzędzia, pozwalającego uczestniczyć w procesie podejmowania określonych decyzji czy wpływania na proces sprawowania władzy publicznej, zwłaszcza na poziomie samorządu terytorialnego (gmina i powiat). Podczas zajęć młodzież, pracując w warunkach zbliżonych do rzeczywistych (autentyczny druk petycji, odwoływanie się do obowiązujących zapisów prawnych, przywoływanie argumentów z praktyki społeczno-politycznej), ma możliwość praktycznego wykorzystania swojej wiedzy.
Wykłady i warsztaty zostały tak skonstruowane, aby przekazać młodzieży niezbędną wiedzę w przystępny sposób. Wykład wprowadzający w problematykę praw i obowiązków jednostki oraz warsztaty utrwalające i wymagające samodzielnej pracy pozwalają na wspólne wypracowanie propozycji zmian w prawie, które młodzież musi uzasadnić i usytuować w systemie prawa.
Projekt edukacyjny „Rządzący i rządzeni – obywatel w państwie demokratycznym” dla uczniów szkół średnich
Projekt przybliża wiedzę na temat sprawowania władzy w społeczeństwach demokratycznych i możliwościudziału obywateli w procesach decyzyjnych. Uczniowie nabywają praktycznych umiejętności korzystania m.in.: z praw wyborczych, prawa do inicjatywy obywatelskiej, petycji, konsultacji społecznych itd. Na zajęcia składają się wykład wprowadzający i warsztaty. Temat warsztatów wybiera nauczyciel zamawiający:
- o inicjatywie obywatelskiej – młodzież zapoznaje się z wymogami formalnymi złożenia projektu, przeprowadza symulację drogi legislacyjnej projektu obywatelskiego
- o petycjach – gra w petycje „Od pomysłu do ustawy”.
Całość trwa 90 minut.
Seminarium „Dzień w parlamencie” dla maturzystów zamierzających studiować historię, prawo lub nauki polityczne
Uczestnicy seminarium zapoznają się z bieżącą pracą Senatu i Sejmu, szczegółowo omawiany jest proces legislacyjny, m.in. z wykorzystaniem druków sejmowych i senackich. Zajęcia prowadzone są w małych grupach, do 10 osób, co umożliwia obserwację obrad Senatu, Sejmu, wybranej komisji senackiej, a także spotkanie i rozmowę z senatorem, który opowiada o swojej pracy w Senacie i okręgu wyborczym i odpowiada na pytania. Seminaria odbywają się w dniach obrad parlamentu, a ich uczestnicy mają również możliwość zwiedzania jego gmachu.
Wykład o senatorach II Rzeczypospolitej dla wszystkich zainteresowanych tą tematyką.