Edukacja

Regulamin zwiedzania

 

REGULAMIN ZWIEDZANIA PARLAMENTU

organizowanego przez Kancelarię Senatu

§ 1. Rezerwacja

  1. Rezerwacja zwiedzania parlamentu przez grupy zorganizowane odbywa się wyłącznie za pomocą systemu rezerwacji wycieczek udostępnionego na stronie internetowej www.senat.edu.pl.
  2. Zwiedzanie parlamentu może być połączone z wykładami z zakresu: procesu legislacyjnego lub praw i obowiązków parlamentarzystów. Rezerwacja innych form edukacji parlamentarnej odbywa się drogą e-mailową (bepw.dep@senat.gov.pl).
  3. W przypadku dokonania rezerwacji zwiedzania parlamentu przez  podmiot pośredniczący lub zajmujący się komercyjnie działalnością turystyczną, należy w polu formularza  "Nazwa" podać dane podmiotu, z którego pochodzi grupa zwiedzająca parlament (np. szkoły, zakładu pracy lub instytucji), a w polu „Uwagi zamawiającego” dane organizatora turystycznego.
  4. Zwiedzanie indywidualne możliwe jest jedynie podczas dni otwartych.

§ 2. Terminy zwiedzania

  1. Zwiedzanie parlamentu odbywa się w poniedziałki i wtorki. W wyjątkowych sytuacjach Kancelaria Senatu może udostępnić zwiedzającym gmach Senatu również w inne dni tygodnia.
  2. Dostępne terminy będą widoczne z wyprzedzeniem w systemie rezerwacji wycieczek.

§ 3. Warunki zwiedzania

  1. Zwiedzanie parlamentu oraz wszystkie formy edukacji parlamentarnej są bezpłatne.
  2. W dniu wizyty w Senacie opiekunowie grup zgłaszają się 30 minut przed ustaloną godziną do Działu Przepustek Straży Marszałkowskiej przy ul. Wiejskiej i przedstawiają listę wszystkich uczestników wycieczki, zawierającą imiona i nazwiska wraz z numerami PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – datę urodzenia oraz rodzaj i cechy identyfikacyjne dokumentu tożsamości: serię, numer i kraj wydania.
  3. Lista o której mowa w § 3 ust. 2 powinna być sporządzona w dwóch, jednobrzmiących egzemplarzach oraz potwierdzona podpisem przez dyrekcję instytucji rezerwującej zwiedzanie.
  4. Opiekunowie grup po okazaniu dokumentu tożsamości, otrzymują jednorazowe karty wstępu do Senatu.
  5. Wszyscy uczestnicy wycieczki powinni mieć przy sobie dokument potwierdzający tożsamość.
  6. Po dokonaniu czynności o których mowa w § 3 ust. 2 cała grupa udaje się do wskazanego przez funkcjonariusza Straży Marszałkowskiej wejścia do Senatu lub Sejmu.
  7. Zwiedzanie odbywa się wyłącznie pod opieką przewodnika parlamentarnego. Odłączanie się od grupy i samodzielne poruszanie się po budynkach parlamentu jest niedozwolone.
  8. Każdej grupie powinni towarzyszyć opiekunowie, którzy zobowiązani są do poinformowania uczestników grupy o treści niniejszego Regulaminu oraz zapewnienia jego przestrzegania.
  9. W przypadku spóźnienia grupy zorganizowanej, czas zwiedzania może zostać skrócony. Kancelaria Senatu może również odmówić wstępu spóźnionej grupie.
  1. Uczestników wycieczki obowiązuje stosowny strój oraz zachowanie adekwatne do powagi miejsca. Osoby, których strój jest niestosowny lub które swoim zachowaniem naruszają powagę Senatu lub Sejmu, mogą nie zostać wpuszczone do budynków parlamentu.

§ 4. Odwoływanie rezerwacji

  1. W przypadku rezygnacji z wybranego terminu zwiedzania, Rezerwujący jest zobowiązany do anulowania wycieczki minimum 24 godziny przed wizytą – poprzez kliknięcie w link otrzymany w wiadomości e-mail lub telefonicznie.
  2. W przypadku niewykorzystania zarezerwowanego terminu zwiedzania, administrator systemu rezerwacji wycieczek może dokonać blokady konta instytucji rezerwującej.
  3. Kancelaria Senatu zastrzega sobie prawo anulowania rezerwacji zwiedzania parlamentu w przypadku zwołania dodatkowych posiedzeń Senatu, Sejmu lub innych wydarzeń na terenie parlamentu.
  4. Kancelaria Senatu odwołuje rezerwację zwiedzania parlamentu przez wysłanie wiadomości pocztą elektroniczną lub telefonicznie.

§ 5. Przepisy porządkowe

  1. Osoby wchodzące do budynków parlamentu zobowiązane są do:

1)     stosowania się do poleceń funkcjonariuszy Straży Marszałkowskiej w zakresie przestrzegania przepisów wynikających z zarządzenia nr 1 Marszałka Sejmu z dnia 9 stycznia 2008 r. w sprawie wstępu do budynków pozostających w zarządzie Kancelarii Sejmu oraz wjazdu na tereny pozostające w zarządzie Kancelarii Sejmu,

2)     poddania się kontroli pirotechnicznej. W razie konieczności funkcjonariusz Straży Marszałkowskiej ma prawo użycia ręcznego wykrywacza przedmiotów metalowych.

  1. Uczestników zwiedzania obowiązuje zakaz wnoszenia do budynków parlamentu materiałów i przedmiotów niebezpiecznych. Wykaz w/w przedmiotów znajduje się w decyzji nr 3 Komendanta Straży Marszałkowskiej z dnia 13 marca 2024 r. w sprawie broni i przedmiotów niebezpiecznych, których posiadanie na terenach i w budynkach pozostających w zarządzie Kancelarii Sejmu i zarządzie Kancelarii Senatu oraz wnoszenie i wwożenie na te tereny i do tych budynków jest zabronione.
  2. Zwiedzający pozostawiają w szatni okrycia wierzchnie i bagaż, w tym bagaż podręczny.
  3. Na terenie parlamentu zwiedzający powinni wyciszyć telefony komórkowe.
  4. Dopuszcza się korzystanie z aparatów fotograficznych w miejscu i czasie wskazanym przez przewodnika.
  5. W budynkach parlamentu, należy zachowywać ciszę i powagę, a także stosować się do poleceń przewodników parlamentarnych oraz funkcjonariuszy Straży Marszałkowskiej.
  6. Osoby przebywające na galerii sali posiedzeń podczas obrad Senatu lub Sejmu obowiązane są zachować ciszę i powagę, a w szczególności powstrzymać się od wyrażania aprobaty lub dezaprobaty wobec wypowiedzi parlamentarzystów.

§ 6. Standardy ochrony małoletnich

W Kancelarii Senatu obowiązuje zarządzenie nr 32 Szefa Kancelarii Senatu z dnia 27 sierpnia 2024 r. w sprawie wprowadzenia Standardów ochrony małoletnich oraz funkcjonuje koordynator do spraw standardów ochrony małoletnich. Szczegółowe informacje znajdują na stronie internetowej https://www.senat.gov.pl/kancelaria/standardy-ochrony-maloletnich/.

§ 7. Informacje związane z ochroną danych osobowych

Rezerwujący wyraża zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych przez Kancelarię Senatu z siedzibą w Warszawie, ul. Wiejska 6/8, w celu realizacji rezerwacji.

Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), informujemy, że:

  1. administratorem danych osobowych jest Kancelaria Senatu z siedzibą w Warszawie, ul. Wiejska 6/8, 00-902 Warszawa;
  2. kontakt z inspektorem ochrony danych osobowych:
    1. korespondencyjnie: Inspektor ochrony danych osobowych, Kancelaria Senatu, ul. Wiejska 6/8, 00-902 Warszawa,
    2. e-mail: iodo@senat.gov.pl
  3. przetwarzanie danych osobowych będzie się odbywać na podstawie zgody Rezerwującego, w celu realizacji rezerwacji;
  4. podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie będzie skutkowało brakiem odpowiedzi;
  5. podane przez Rezerwującego dane osobowe mogą być udostępniane w niezbędnym zakresie innym organom i instytucjom według właściwości lub w celu uzyskania informacji koniecznych do udzielenia odpowiedzi;
  6. podane przez Rezerwującego dane osobowe będą przechowywane zgodnie z ustawą z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 164 ze zm.);
  7. Rezerwującemu przysługuje prawo do wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych, ale cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem;
  8. Rezerwującemu przysługuje prawo dostępu do treści podanych przez niego danych osobowych, prawo do ich sprostowania oraz w zakresie wynikającym z przepisów – do usunięcia, jak również prawo do ograniczenia przetwarzania:
    1. korespondencyjnie: Biuro Edukacji, Promocji i Wydawnictw, ul. Wiejska 6/8, 00-902 Warszawa
    2. e-mail: bepw.dep@senat.gov.pl.
  9. Rezerwującemu przysługuje prawo wniesienia skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeśli jej/jego zdaniem, przetwarzanie jej/jego danych osobowych narusza przepisy prawa.

Wersja PDF do pobrania