Lekcje, warsztaty i wykłady
Lekcja historyczna dla uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej
Lekcja ma charakter symulacji obrad Senatu staropolskiego. Uczniowie zapoznają się z najważniejszymi zagadnieniami związanymi z funkcjonowaniem ówczesnego parlamentu, wysłuchują opowieści o życiu i pracy senatorów w XV w. Mają możliwość wcielenia się w role wojewodów, kasztelanów, biskupów. Młodzi „senatorowie” biorą udział w debacie i głosowaniu nad konkretną ustawą.
Wykład „Obowiązki i prawa parlamentarzystów” dla uczniów klas VII i VIII szkoły podstawowej oraz uczniów szkół średnich
Na podstawie Konstytucji RP, ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, regulaminów Senatu i Sejmu w wykładzie przedstawiane są prawa i obowiązki parlamentarzystów, ich działalność w parlamencie i poza nim, np. w okręgu wyborczym.
Wykład „Powstawanie ustawy – proces legislacyjny” dla uczniów szkół średnich, szczególnie dla zainteresowanych problematyką parlamentarną
Wykład w przystępnej formie przybliża proces legislacyjny, począwszy od inicjatywy ustawodawczej i przedłożenia projektu ustawy marszałkowi Sejmu poprzez pracę posłów i senatorów nad ustawą podczas posiedzeń komisji oraz obrad obu Izb parlamentu aż do podpisania ustawy przez prezydenta i ogłoszenia jej w Dzienniku Ustaw. Wyjaśniane są też skomplikowane terminy legislacyjne.
Lekcja historyczna dotycząca historii Senatu I RP
Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z historią parlamentaryzmu i genezą powstania Izby Wyższej. Uczestnicy na podstawie barwnych biografii staropolskich senatorów, niczym w grze RPG, wypełnią karty postaci, co pozwoli im zastanowić się nad odpowiedzią na pytania o kompetencje i cechy senatorów oraz o kondycję państwa przed rozbiorami.
Cele warsztatów są zgodne z zapisami podstawy programowej szkoły średniej.
Czas trwania: 90-120 min.
Lekcja historyczna dotycząca historii Senatu w XIX wieku
Warsztaty pozwolą uczniom na porównanie zasad ustrojowych w Księstwie Warszawskim i Królestwie Polskim na podstawie zestawienia tekstów źródłowych – konstytucji obu państw. Analiza zaś biografii ówczesnych senatorów będzie stanowiła ciekawą podróż w przeszłość i zapewni zrozumienie dla specyfiki polskiej myśli i działalności politycznej na początku XIX wieku.
Cele warsztatów są zgodne z zapisami podstawy programowej szkoły średniej.
Czas trwania: 90-120 min.
Lekcja historyczna dotycząca pierwszych wyborów do odrodzonego Senatu w czerwcu 1989 roku
W czasie zajęć uczestnicy poznają okoliczności odrodzenia demokracji w Polsce w 1989 roku, przeanalizują ordynację wyborczą do Senatu i zapoznają się z wynikami wyborów czerwcowych. Ważnym elementem będzie również przyjrzenie się materiałom w kampanii wyborczej i zastanowienie się nad przyczynami sukcesu Solidarności. Nie zabraknie miejsca na dyskusję i odniesienia do historii najnowszej.
Cele warsztatów są zgodne z zapisami podstawy programowej szkoły średniej.
Czas trwania: 90-120 min.
Wykład o senatorach II Rzeczypospolitej
Senatorowie i senatorki sprawujący mandat w latach 1922-1939 reprezentowali bardzo różne środowiska zawodowe i społeczne. Wywodzili się nierzadko z mniejszości narodowych lub religijnych II RP. Wykład jest uzupełniony o bogaty zestaw ilustracji przybliżających sylwetki poszczególnych senatorów.
Czas trwania wykładu: 45-60 min.