Edukacja

Powrót

VI Olimpiada Historyczna Juniorów

Kategoria: Wydarzenia
2025-03-09

9 marca 2025 roku odbył się finał VI Olimpiady Historycznej Juniorów (2024/25), która od trzech lat jest organizowana pod Patronatem Honorowym Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. W tym roku do grona Patronów Honorowych dołączył również Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych. Marszałek Senatu Małgorzatę Kidawę-Błońską podczas uroczystości centralnych Olimpiady reprezentował senator Wojciech Ziemniak, który spotkał się z finalistami tuż przed ogłoszeniem wyników i rozdaniem nagród. Senator opowiedział o funkcjonowaniu Senatu i pracy parlamentarzysty oraz odpowiedział na liczne pytania nurtujące młodych olimpijczyków.

Do tegorocznej edycji Olimpiady przystąpiło 1501 uczestników, a 78 z nich zakwalifikowało się do etapu centralnego. Dzień przed finałem w Collegium Historicum Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu miały miejsce ustne eliminacje centralne, podczas których wyłonieni zostali laureaci Olimpiady. Tytuł laureata w tegorocznej edycji uzyskało 40 osób.

Najwyższe lokaty uzyskali:

  1. Franciszek Grzywny – Szkoła Podstawowa nr 3 we Wrocławiu
  2. Krzysztof Malejczyk-Fengler – Bednarska Szkoła Podstawowa w Warszawie
  3. Dominik Stec – Szkoła Podstawowa nr 2 w Rzeszowie

W uroczystości rozdania nagród uczestniczyli:

  1. Senator Wojciech Ziemniak reprezentujący Marszałka Senatu
  2. Dr Paweł Pietrzyk – Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych
  3. Pan Henryk Krystek – Dyrektor Archiwum Państwowego w Poznaniu
  4. Pan Bartosz Górecki – Dyrektor Archiwum Państwowego w Łodzi
  5. Pan Kacper Lawera – Dyrektor Departamentu Komunikacji MEN, reprezentujący Ministra Edukacji
  6. Prof. Katarzyna Balbuza – Prodziekan Wydziału Historii UAM, reprezentująca Polskie Towarzystwo Historyczne

Głównym celem Olimpiady Historycznej Juniorów organizowanej przez Polskie Towarzystwo Historyczne jest rozwijanie zainteresowań historycznych oraz tworzenie warunków do pogłębiania wiedzy i umiejętności uczniów z zakresu historii, a także do kształtowania i umacniania świadomości historycznej młodzieży.

Powrót