Edukacja

Powrót

„Edukacja w szkołach, a nie w schronach” to temat XIII debaty młodzieżowej w Senacie

Dla kogo: Kategoria:
2023-03-17

Lekcja o Ukrainie „Edukacja w szkołach, a nie w schronach” to temat kolejnej debaty młodzieżowej, która odbyła się 17 marca br. w sali posiedzeń Senatu. „To, co się dzieje teraz, to jest otwarcie nowego, jasnego rozdziału w relacjach polsko-ukraińskich, kultywujmy to” – apelował Marszałek Senatu RP prof. Tomasz Grodzki, otwierając spotkanie. Dodał, że Polska i Ukraina razem to jest gigantyczny potencjał, z którym należy się liczyć.

„Jak jeszcze uda nam się wesprzeć bohaterski naród Białorusi, żeby wyzwolił się spod jarzma dyktatora, to razem z Litwą i krajami bałtyckimi będzie to siła, z którą każdy będzie musiał się liczyć. Ale żeby to osiągnąć, musimy być zjednoczeni" – mówił Marszałek Senatu RP.

Ambasador Ukrainy w Polsce Wasyl Zwarycz podkreślił, że podczas agresji rosyjskiej w Ukrainie zostało zniszczonych ponad 3 tys. placówek oświatowych i 388 szkół. Wraził wdzięczność za to, że na jednej sali razem siedzą ukraińscy i polscy uczniowie. „Jestem dumny z was, że ta solidarność polsko-ukraińska też jest pełnowymiarowa” – zapewnił. Dodał, że 5 mln dzieci żyje w Ukrainie i uczy się wciąż w szkołach zdalnie lub w schronach. „To nie znaczy, że jakość edukacji jest słaba. My zawsze wspieramy naszych uczniów w Ukrainie i w Polsce, ponieważ od edukacji zależy nasza przyszłość” – mówił. Ambasador poinformował, że dotychczas wskutek rosyjskiej agresji w Ukrainie zginęło ponad 460 dzieci. Ich pamięć uczczono minutą ciszy.

Tradycją „Gadki Senackiej” jest, że każde spotkanie na znak solidarności młodzieży z Ukrainą otwiera przemówienie w języku ukraińskim i polskim. Tym razem świadectwo własnych doświadczeń asymilacyjnych dała ukraińska uczennica. Następnie przy słowach piosenki „Czerwona kalina” młodzież wysłała symboliczne światło nadziei na pokój. Latarki z kompletem baterii użyte przy tej okazji przekazane zostaną do Bachmutu i Charkowa.

Jednym z panelistów była dr Hanna Machińska – była zastępczyni Rzecznika Praw Obywatelskich, która przyznała, że miała obawy, jak Polska poradzi sobie z napływem tak dużej liczby uchodźców wojennych, szczególnie uczniów.

O wzorcach polityki migracyjnej w Europie mówił Ryszard Schnepf – dyplomata, czterokrotny polski ambasador. Przyznał, że nie wypracowano w Europie, pomimo wielu doświadczeń, jednego modelu integracji, który jest najlepszy.

Agnieszka Kosowicz – prezeska Fundacji Polskie Forum Migracyjne – zapewniła, że prowadzone są zajęcia z języka polskiego dla Ukraińców, ale jej zdaniem należy się przyjrzeć polskiemu systemowi edukacji. W jej przekonaniu integracja to ogromna praca, żeby po urodzeniu się i wykształceniu w jednym kraju wejść w nowe, inne społeczeństwo, które ma inne wartości, w inny sposób się komunikuje, inaczej się ubiera, inaczej wyraża swoje emocje. Dodała, że integracja to wysiłek czucia się komfortowo i zaufania komuś, kto jest z innego kraju. Kosowicz przyznała, że mamy tendencję myślenia o nas jako o dwudzielnej społeczności. Jej zdaniem należy pamiętać, że są ludzie, którzy mają poczucie zagrożenia, kiedy słyszą język ukraiński. Są też osoby, w których obudziło się wspomnienie złych doświadczeń wojny. Dodała, że „nie jest tak, że wszyscy Ukraińcy są wdzięczni, i to jest ich dominujące uczucie. Jest wiele osób, które są smutne, które mają depresję po stracie bliskich”.

Podczas dyskusji mówiono też o perspektywach rozwoju ukraińskich uczniów w Polsce.

Była to trzynasta debata z cyklu spotkań młodzieży ze specjalistami z różnych dziedzin.

Transmisja z Gadki

Powrót